Zelf orgelspelen

Het Maarschalkerweerd-orgel van de Augustijnenkerk is een verborgen parel die de cd-box "Verborgen parels van Michaël Maarschalkerweerd" niet gehaald heeft... Gelukkig hebben wij zelf een cd opgenomen!

Orgelspeelmiddagen en avonden

Om het orgel meer bekendheid te geven en fondsen te werven voor het onderhoud organiseert de Stichting Behoud Augustijnenkerk speelmiddagen/avonden. Zie het overzicht hieronder voor de beschikbare dagdelen.

Gedurende meer dan 100 avonden ontvingen we, behalve orgelliefhebbers uit het hele land, onder andere organistenteams uit Den Haag, Sliedrecht en Zwijndrecht, organisten uit Duitsland, een groep die een Reformatie-rondreis deed, een groep Amerikanen, een bekende Italiaanse organist en een groep orgelliefhebbers uit Keulen.
Unaniem was men positief verrast door het orgel, de kerk, de koffie en de ontvangst.

Geïnteresseerden kunnen (in overleg) tegen vergoeding van € 50,- per twee uur (minimumbedrag) het orgel komen bespelen.
Dat kan op de genoemde middagen tussen 14:00 en 16:00 of op de avonden tussen 19:00 - 21:00 uur. Andere tijden zijn (in overleg) ook mogelijk, maar we stoppen in ieder geval om 21:30 uur om geen geluidsoverlast te veroorzaken voor de buurt.
Er is altijd deskundige begeleiding aanwezig en er wordt een kopje koffie of thee geserveerd!

Lees vooraf hieronder "Goed om vooraf te weten" en "Instructies voor bezoekers".

In de kerk zijn nog enkele exemplaren van de cd van André Keijzer "Een grootse klank" tegen een gereduceerde prijs verkrijgbaar. Ook verkrijgbaar is de brochure die verscheen naar aanleiding van de voltooing van de restauratie van 2019.

De volgende data zijn (onder voorbehoud) beschikbaar:

• Woensdagavond 3 april
  • Woensdagavond 17 april
  • Woensdagavond 1 mei
  • Woensdagavond 8 mei
  • Dinsdagavond 21 mei
  • Woensdagavond 29 mei
  • Woensdagavond 5 juni
  • Overige data in juni zijn helaas niet mogelijk
  • Data in de 2e helft van 2024 volgen later

LET OP!
Neem aub alléén contact op per e-mail.
Bel dus NIET naar de koster!

Orgel én vleugel?

Wilt u zowel het orgel als de Yamaha-vleugel bespelen? Daarvoor vragen wij u € 70 bij te dragen aan het orgelfonds.

Groepen

Ook groepen (zoals bijvoorbeeld het organistenteam van een kerk) kunnen wij faciliteren. Mail ons voor meer informatie!

Wat bezoekers zeggen

Verschrikkelijk mooi, Maarschalkerweerd-waardig!
Super-orgel!
Ik kom graag terug!
Ik vond het erg leuk zoals je ons vandaag gastvrij ontving. Prachtig Franck-waardig instrument en tot een volgende keer!
De volgende keer wil ik hier graag Duitse romantiek spelen!
We komen zeker terug! Wat een geweldig orgel!

Goed om vooraf te weten:

• U bespeelt uitsluitend het Maarschalkerweerd-orgel;
  • U bent welkom met maximaal 4 personen;
  • Om ook de vleugel en/of het electronisch orgel te bespelen rekenen wij € 20 extra;
  • Het is alleen toegestaan video- en/of geluidsopnames voor EIGEN GEBRUIK te maken;
  • Publicatie van videoopnamen op Youtube of anderszins is EXPLICIET NIET TOEGESTAAN;
  • Als wij op u moeten wachten gaat dat helaas van de afgesproken tijd af (stel u vooraf op de hoogte van verkeersstremmingen en parkeergelegenheid)

Instructies voor bezoekers:

• In het algemeen vragen we u dit monument met respect te behandelen.
  • Consumpties dienen in de koffiehoek (beneden) te worden genuttigd.
  • Onze buren en uw gastheer vinden het niet fijn om twee uur lang het volle werk van het orgel te moeten aanhoren. Het orgel klinkt overigens op zijn best in meer gematigde registraties.
  • De tremulant is bedoeld om uitkomende stemmen van het zwelwerk te laten zweven. Hij is niet bedoeld om de windvoorziening permanent te destabiliseren. Het orgel is al romantisch van aard en heeft dat niet nodig.
  • Wij (de beheerder en het orgel) houden niet van kunstjes met de windvoorziening à la W.H. Zwart. Beheers a.u.b. uw emoties. Als u niet begrijpt wat bedoeld wordt, des te beter.
  • Het pedaal is niet bedoeld om op te trappen of om op te gaan staan. Met zachtheid behandelen, dan blijft het klavier ook mooi. Hetzelfde geldt voor de zweltrede.

Parkeren

De dichtsbijzijnde en goedkoopste parkeergelegenheid is op parkeerterrein "Steegoversloot" aan het Stek.
Let op, de gemeente controleert regelmatig en de boete is € 67 :-(
Alternatieven zijn de parkeergarages Drievriendenhof (dichtste bij, ca. 5 minuten lopen), Visstraat en Riedijkshaven. De parkeergarage Veemarkt is in 2022 opgeheven..

Meer info over (alternatief) de parkeergarages

Parkeerterrein Steegoversloot

Vanaf parkeerterrein "Steegoversloot" loopt u in 3 minuten naar Het Hof waar zich de achteringang van de kerk bevindt (tegenover de ingang van het museum).

Wandelroute

Kerk-Orgelexcursie

Niet alleen het orgel van de Augustijnenkerk is een verborgen parel, ook de kerk zelf is relatief onbekend. De eeuwenoude kerk heeft een unieke ambiance en akoestiek.
Naast onze reguliere rondleidingen is er ook de mogelijkheid om een excursie te combineren met de mogelijkheid tot het (laten) bespelen van het orgel. Een heel leuk uitje voor organistenteams, verenigingen, clubs etc.

Informatie en reserveren

Wat u ook organiseert, u maakt altijd kennis met de unieke atmosfeer van de Augustijnenkerk, de prachtige akoestiek en het geweldige orgel.
Neem voor meer informatie en reservering contact op met Han Leentvaar (bestuurslid en reserve-organist)

Meer informatie over het orgel