Muziek van Hendrick Speuy

Het inloopconcert op D.V. zaterdag 14/08/2010 verdient bijzondere aandacht. Ad van Pelt zal dan enkele werken van Hendrick Speuy ten gehore brengen. Speuy was een van de eerste organisten van onze Augustijnenkerk (ca. 1575-1625).

Wist u dat..

Jan Pieterszoon Sweelinck, organist van de Oude Kerk te Amsterdam, in 1614 een bezoek bracht aan Dordrecht om het orgel in de Grote Kerk te bespelen. Hij verbleef in logement "€œInde Paeuw". Uit oude rekeningen is gebleken dat onze organist Hendrik Speuy ervoor heeft gezorgd dat Sweelinck in dit logement kon spelen op het stadsklavecimbel. Bovendien zorgde Speuy voor het vervoer daarvan. Een aardig detail is nog dat Speuy daarvoor 36 stuivers ontving! Vrijwel zeker zijn beide organisten ook in de Augustijnenkerk geweest om ook het orgel dat destijds onze kerk sierde, te bespelen.
Informatie: Ad van Pelt