Impressie Kerstconcert de Gouwestem & The Martin Mans Formation

2013-mm
Door P.G. van der Leer

Een aantal dagen voor Kerst... De binnenstad van Dordrecht... Dat brengt ons helemaal in de stemming!
Binnengekomen in de Augustijnenkerk worden we welkom geheten door het ontvangstcomité en zoeken we een plekje in de kerk. Om acht uur komt het koor naar binnen gevolgd door Martin Mans (dirigent), Mark Brandwijk (pianist), Han Kapaan (hoboïst) en Jeroen de Weerdt (organist).

Het concert begint met een mooi gedetailleerd a capella: 'Stille Nacht'. Er volgt samenzang ("Komt allen tesamen") en na de opening vervolgt de Gouwestem met een serie kerstliederen, onderbroken door een hobosolo door Han Kapaan en een orgelsolo door Jeroen de Weerdt met aansluitend samenzang.
Na een piano-improvisatie door Mark Brandwijk zingt de Martin Mans Formation. We zingen gezamenlijk "Hoor d'englen zingen de eer", de Gouwestem vervolgt het programma en Han Kapaan geeft nog een hobosolo. De avond wordt afgesloten en we zingen samen met het koor het "Ere zij God".

Het was een mooie avond. De dirigent had controle, de organist liet alle kleuren van het orgel horen (dat was héérlijk, werkelijk om van te genieten). De pianist speelde zeer virtuoos en de hoboïst liet vol enthousiasme zijn hobo klinken...
Het koor ontwikkelde een hoog volume. Het was mooi, laten we dat voorop stellen, maar voor deze kerk was het volume nogal overweldigend.
De Martin Mans Formation klonk heel goed. De muzikale intermezzo's werden prachtig uitgevoerd! Dat zat perfect in elkaar.
Kortom, het was al met al een heerlijke avond, en ik heb met volle teugen genoten.