1 November Presentatieconcert BACH AAN HET WOORD

door Kamerkoor Ars Musica o.l.v. Patrick van der Linden

patrick van der linden

Kamerkoor Ars Musica en Barokorkest Collegium di Giardino Musicale o.l.v. Patrick van der Linden presenteren op 1 november in de Augustijnenkerk te Dordrecht het eerste programma van het vernieuwende meerjarenproject BACH AAN HET WOORD. Het concert vangt aan om 20.30 uur, inleiding op het concert 19.30 uur.

8 november wordt het programma ook in de Sint Janskerk te Gouda uitgevoerd...

BACH AAN HET WOORD

Een muzikale liturgie waarin Bach aan het woord is en Bach aan het Woord wordt verbonden, dat is waar het in dit programma om draait. Vandaar de naam: BACH AAN HET WOORD. Een optimaal en ongebruikelijk gebruik van de ruimte wordt daarbij niet geschuwd. Tijdens de concerten wordt zo een bijzondere sfeer gecreëerd die het publiek zal meevoeren op deze muzikale reis.

In BACH AAN HET WOORD vormen de geestelijke werken van Bach de spil van het programma. De centrale cantate voor de presentatieconcerten is BWV 140 'Wachet auf, ruft uns die Stimme. Vanuit de thema's van deze cantate worden parallellen getrokken naar composities van Sweelinck, Mendelssohn, Brahms, Reger en Distler. Tevens is er speciaal voor deze presentatieconcerten een opdrachtcompositie geschreven door Geerten Liefting, winnaar van het Hinsz compositieconcours 2013.

Kamerkoor Ars Musica

Kamerkoor Ars Musica is onderdeel van Stichting Ars Musica. Vanaf de oprichting in 2008 staat het koor onder leiding van dirigent Patrick van der Linden. Jong, professioneel, flexibel en volop in ontwikkeling: dat zijn de kernwoorden die op Kamerkoor Ars Musica van toepassing zijn. In haar korte bestaan heeft Kamerkoor Ars Musica naam gemaakt met de kindervoorstelling 'Bach's zilveren bruiloft', vele goed bezochte concerten en het Master and Pupilproject. BACH AAN HET WOORD is een programma waarmee het ensemble zich de komende jaren verder wil profileren.

Meerjarenproject

'BACH AAN HET WOORD' is een meerjarenproject: de komende jaren zullen er vele programma's, concerten en CD-opnames volgen. Elk programma krijgt een opdrachtcompositie gekoppeld aan het kerkelijk jaar. Hedendaagse componisten wordt gevraagd nieuwe kerkmuziek te schrijven. Met dit project komt Bach aan het woord en wordt Bach aan het Woord verbonden.
De gemeente Dordrecht heeft vanuit culturele initiatieven subsidie verleend aan dit concert.

ars musica