Edwin Vooijs

Van 22 oktober 2016 16:00 tot 22 oktober 2016 16:45

TitelComponist
Variationen und Fuge über “Heil, unserm König, Heil” Max Reger (1873-1916)
A Prayer for the Innocent George Frederick McKay (1899-1970)
Passacaglia in g-moll Peter König (1870-1940)
Adagio for Strings (Opus 11), bew. Edwin Vooijs Samuel Barber (1910–1981)
Symfonische Fantasie in d kleine terts (Opus 12a) Edwin Vooijs (1970)

Toelichting programma

De variatiereeks over “Heil, unserm König, Heil” (melodie Engelse volkslied) opent met majestueuze introductie. Hierna hoort u duidelijk de melodie in een bewegelijke variatie waarna na een kort tussenspel de melodie nogmaals wordt gespeeld in het pedaal. Hierna zet de fuga in waarin steeds duidelijk de melodie naar voren komt in de diverse stemmen. Het stuk ontwikkelt zich naar een climax met het volle werk waarin de slotregel duidelijk hoorbaar is met daaronder zeer bewegelijk pedaalspel waarna de slotakkoorden zullen klinken.
Vervolgens hoort u het ingetogen “gebed voor de onschuldigen” van McKay. Een rustig, vertellend sfeerstuk. Kenmerkend is een soort koraalregel dat terugkomt.
Peter König (Király) geboren in Oostenrijk, leefde en werkte in Hongarije. Hij schreef o.a. een Oratorium, kamermuziek, piano muziek en veel orgelwerken. De Passacaglia die u hoort kreeg goede kritieken van niemand minder dan Johannes Brahms. Als eerste hoort u het thema in het pedaal waarna een hele variatiereeks volgt over dit gegeven.
Het Adagio voor strijkers van Barber is een heel bekend werk geworden en wordt inmiddels in diverse bewerkingen en bezettingen uitgevoerd. Een heel sfeervol werk dat vaak gebruikt wordt voor o.a. tv-documentaires maar ook veel is gebruikt bij beelden van de aanslagen op de Twin Towers in New York (9-11). Vandaag is het bedoeld als aansluiting op de Prayer for the Innocent van McKay. Een moment van bezinning!
Tot slot hoort u een Symfonische Fantasie van mijzelf. Een soort ‘eenvoudige mini-symfonie’ dat bestaat uit vijf delen. Het stuk opent met vijf krachtige akkoorden die het thema vormen voor het eerste deel. Deze opening wordt gevolgd door een Allegro in een Passacaglia-vorm. Na met het “volle werk” de slot akkoorden neergezet te hebben volgt het meditatieve Andante cantabile. Het derde deel is een lichtvoetig Allegro Vivace in de hoofdtoonsoort en na een transponatie gaat dit gedeelte over in het Andante con moto. In het laatste deel, Allegro con fuoco, komen thema’s terug uit het Allegro- en uit het Allegro Vivace-gedeelte. Het stuk eindigt met opgewekte klanken in D grote terts.

CV Edwin Vooijs

Edwin Vooijs (*1970) studeerde orgel bij achtereenvolgens mevrouw A. Kranendonk-Baan en Arie Dost. Hij behaalde het Diploma Kerkmuziek als leerling van onder andere dr. Arie Eikelboom. In 2002 volgde hij een masterclass improvisatie bij Jos van der Kooy. Momenteel studeert hij bij Cor Ardesch.

Van 1995-2012 was Edwin als organist verbonden aan de Bethelkerk in Zwijndrecht. In 2013 verruilde hij die plek voor de Bergsingelkerk in Rotterdam, waar hij Jet Dubbeldam opvolgde als cantor-organist. Edwin geeft concerten en is veelvuldig actief als begeleider van koren en solisten. Daarnaast componeert en arrangeert hij zowel vocale als instrumentale muziek. Samen met zijn vrouw, de mezzosopraan Ilona Vooijs-de Kievit, heeft hij de zakelijke en artistieke leiding over het vocaal ensemble “Chantibelle” en over het gemengd koor “Nova Voce”. Er zijn inmiddels diverse cd’s van hem verschenen.
Voor meer informatie, zie: www.edwinvooijs.com