Jan van Westenbrugge (50 jaar organist)

Van 8 juli 2017 16:00 tot 8 juli 2017 16:45
Categorieën: Inloopconcert
Labels: orgelconcert
Gezien: 1970

Programma

1. Variaties en Fuga over het Valeriuslied “Waer dat men sich al keerd of wend” - Willem Mudde (1909-1984)
  2. Fantasie in C gr. Terts  BWV 973 - Joh. Seb. Bach  (1685-1750)
  3. Allegretto  (uit Symphonie “Military”) - Joseph Haydn (1732-1809)
  4. Marche op een thema van Handel ( Lift up your heads) - Alexandre Guilmant (1837-1911)
  5. Recit de Hautbois - L.J.A. Wely  (1817-1869)
  6. Toccata in D minor - Gordon Balch Nevin (1892-1943)
  7. Koraalfinale - Fantasie:  “Ruis, o Godsstroom der genade” - Jan van Westenbrugge (1948)

CV Jan van Westenbrugge

Jan van Westenbrugge werd op 12 november 1948 in Kerkwerve (Zld.) geboren. Al op jeugdige leeftijd volgde hij orgellessen bij zijn vader en net 12 jaar oud begeleidde hij de samenzang tijdens de jeugdsamenkomsten (kinderkerk/ zondagsschool).
Hij studeerde achtereenvolgens bij Jan Brandwijk, Willem Oranje, Jan J. v.d. Berg en Herman van Vliet. Deze laatste gaf hem ook inzicht in de registratiekunst en registratiekeuze, hetgeen tijdens zijn concerten altijd merkbaar is aan de zeer afwisselende registraties. In 1973 behaalde hij het diploma kerkorganist van de N.O.V. te Utrecht, waarbij André Vewoerd zijn examinator was. Tijdens zijn opleiding nam hij deel aan orgelconcoursen in Elburg en Meppel en kreeg daarbij hoge waarderingen van de jury.

Jan van Westenbrugge was organist in Rozenburg en Maasdijk. Sinds 1974 is hij de vaste organist van het Bätz-Witte orgel in de Hervormde kerk in Wateringen.
Na jaren van hard studeren ontpopte Jan van Westenbrugge zich als een veelzijdig musicus. Via de radio was hij diverse keren solistisch te beluisteren. In 1984 maakte hij een tournee door Duitsland en in 1989 een concertreis door Italië. Ook heeft Jan van Westenbrugge diverse plaat- en CD opnames gemaakt in o.a. de Martinikerk in Bolsward, de Lutherse kerk in Den Haag, de Grote Kerk in Breda, de St Joriskerk in Amersfoort, de Grote Kerk in Maassluis en de Hervormde kerk in Wateringen.
Vanaf 1981 heeft Jan van Westenbrugge een leerlingenpraktijk en leidt hij cursisten op tot kerkorganist.Tevens is hij zeer actief als begeleider van diverse koren en in bijzondere kerkdiensten. Op werkdagen begeleidt hij uitvaartdiensten op diverse begraafplaatsen in de Haagse regio.
In 1989 volgde Jan van Westenbrugge een directiecursus bij Ben Feij en dirigeert hij vanaf 1990 het Christelijk gemengd koor ‘Cantilene’ in Wateringen, waarvoor hij de meeste koorbewerkingen zelf schrijft.
Wie zijn concertprogramma’s bekijkt merkt dat hij niet alleen het romantisch tijdperk een warm hart toedraagt, maar een ander repertoire zeker niet schuwt. Steeds is hij op zoek naar nieuwe of zelden gespeelde composities.
Jan's handtekening onder elk concertprogramma wordt gevormd door de voor hem zo kenmerkende koraalbewerkingen waarmee hij begint en eindigt.

Tot nu toe ontving Jan van Westenbrugge de volgende onderscheidingen:
- Op zijn 25-jarig organistenjubileum (7-11-1992) voor zijn verdiensten voor de Franse orgelmuziek de bronzen medaille van de Société Académique d’Education ‘Arts, Scienes et Lettres’ te Parijs.
- Op 14 maart 1999 van de Landelijke Vereniging van Kerkvoogdijen het draaginsigne in zilver wegens het ver-
vullen van de functie van organist gedurende 25 jaar van de Hervormde Gemeente van Wateringen.
- Op 10 november 2007 een Koninklijke Onderscheiding (Lid in de Orde van Oranje Nassau) ter gelegenheid van
zijn 40-jarig jubileum als kerkorganist .
- Op 18 november 2007 van de Landelijke Vereniging van Kerkvoogdijen het draaginsigne in goud, eveneens in verband met zijn 40-jarig jubileum als kerkorganist.

Al met al is Jan van Westenbrugge een veelzijdig musicus bij wie de diepere gevoelens van de mens niet achter de noten verdwijnen maar ten volle mee mogen spelen.

Zaterdag-concerten
Doneer vrij bedrag